Sunday, September 11, 2011

Perodua Viva - Praktikal dan Menjimatkan

Perodua Viva. Kenapa pilih Perodua Viva? Kerana penjimatan yang agak ketara, senang nak park kereta, macam-macam lagi kehebatan yang ada pada Perodua Viva.



Jimat dan mudah itu Perodua Viva. Bukan berkata bohong tapi ini adalah kenyataan yang kita semua kene hadapi. Perodua Viva mempunyai 3 kuasa iaitu 1000 cc , 850 cc dan 660 cc.



Lagi satu bakal pembeli kereta baru ni nak cari kereta yang jimat minyak. Myvi pun jimat minyak, tapi saiz pulak besar, tak semua orang suka. Perodua kelisa pun jimat minyak tapi saiz lebih kurang kancil je, pun tak praktikal sangat daripada segi saiz dan keselesaan pemandu dan penumpang. Jadi ramai yang konfius sebab nak pilih kereta yang bersaiz kompak tetapi mempunyai ruang yang selesa dan luas. Lepas tu nak yang jimat minyak pulak. Selain daripada tu harga pun menjadi faktor utama sebelum membeli. Kalau mahal macam Honda Jazz ataupun Toyota Yaris tak merasa drive kereta kompaklah jawabnya.


Untuk mereka yang masih tercari-cari sebuah kereta yang senang dipandu, praktikal, mempunyai ruang yang luas dan selesa, menjimatkan minyak, dan yang paling penting harga yang murah dan berpatutan, Perodua Viva adalah pilihan yang paling tepat. Lagi satu Perodua Viva juga mempunyai enjin yang berkuasa. Enjin 1000cc dengan saiz dan berat kereta yang ringan, amat sesuai untuk memecut dilebuh raya mahupun jalan biasa. Pernah sebuah Perodua Viva memecut laju di atas lebuh raya dikejar oleh Nissan Xtrail, 160km sejam beb. Tu pengalaman dan kisah benar dari kawan aku tu.

Selain daripada tu, Perodua Viva juga mempunyai banyak varian dan versi, kalau nak yang lebih murah, boleh pilih yang Viva yang berenjinkan 850cc dan 660cc. Harga pun murah, tetapi terpaksa berkompromi dengan ketiadaan power stering, power window, kuasa enjin dan beberapa kekurangan lain. Sesetengah orang tak kisah pun semua tu, yang penting ruang luas, jimat minyak dan bayar installment bulan-bulan pun murah. Kepala tak payah pening, hajat nak memiliki sebuah kereta murah tetapi bukannya kecil macam kancil tetap tercapai. Lagi satu jangan tak tahu pulak, enjin Perodua Viva tak kira yang berapa cc pun adalah enjin moden dan terbaru. Jauh panggang dari api kalau nak dibandingkan dengan enjin Perodua Kancil yang serba kekurangan tu. Sekarang ni ada versi Perodua Elite pulak, mengancam betullah, tambah-tambah yang kaler oren tu.

0 comments :

Post a Comment